Trygg idrott
Hur kan man väcka insikt och förståelse för föreningens värdegrund?
Här finner du som ledare situationsbaserade gruppövningar att ladda ner, lära utav och att använda i gruppen eller mellan ledare och kansli/styrelse.
Du som organisationsledare uppmuntras att ta ägandeskap över föreningens arbete, där förbundet och RF-SISU finns vid er sida som objektiv vägledare och stöd i friidrottsspecifika frågor. Gruppövningarna är verktyg för att underlätta ert ledarskap.
Genom att förstå och bli medveten om hur olika individer kan uppfatta situationer, och vad det innebär att vara trygg i sin förening, kan du skapa en miljö som alla vill vara inom.
Hej Ledare!
Hur tror du att dina aktiva definierar känslan av trygghet?
Hur definierar du en trygg miljö i gruppen?
Vilka situationer är särskilt betydelsefulla för dina aktiva?
Ladda ner gruppövningen "Definiera trygg idrott"
Fler situationer finns genom diskussionskorten "Friidrottens Spelkort"
Hör av dig till Sara Ulrika Tibell för att få en fysisk kortlek i handen.
Den ena pratar den andra lyssnar.
Samtalstarters kan vara ett enkelt sätt att skapa inkludering i gruppen.
Ladda ner Samtalstarter
Fler situationer finns genom diskussionskorten "Friidrottens Spelkort"
Hör av dig till Sara Ulrika Tibell för att få en fysisk kortlek i handen.
Citatstafett
Här får barnen möjlighet att öva på hur de förhåller sig till sig själva och sin egen utveckling, prestation eller sitt resultat.
"Det är roligt när vi märker att dessa citat naturligt tas fram och används av barnen själva när de inte ens tänker på det. När de kör längdhopp kan man höra ”jag kommer att klara detta, ge mig bara lite mer tid” . - Desiree Lilliehöök, Ideell ledare för Sävedalens grupp födda 2013
Situationsstafett
Detta är en stafett där syftet är sprintträning men där barnen samtidigt får öva på hur man beter sig mot varandra.
Komplimangstafett
Förberedelser:
Välj x antal lag.
Starta vid startlinjen på 60 m banan (eller på annan bana).
30 m längre bort står en kona och 1,5 meter efter konan står en kompis i laget.
1. Du springer fram till konan och får en situation av ledaren.
1. Spring sedan fram till din kompis och ge den en komplimang/peppande kommentar.
Varje gång skrivs komplimangen/peppen upp på en tavla av ledaren och man får aldrig säga samma sak två gånger.
Här får barnen träna på att lyfta varandra på olika sätt.
Utgå från verkliga situationer som kan uppstå på tävling eller träning.
Desirees Lilliehööks ord:
Vi berömmer inte utseende ”vilket fint hår du har” utan mer, ”Du såg verkligen laddad ut innan loppet” ”vilket tryck du hade i uthoppet” och liknande. Vi tränar på att peppa, berömma, stötta, se varandra på olika sätt. Inte bara ”bra jobbat”
Desiree Lilliehöök är ideell tränare för Sävedalens grupp födda 2013
Hur skulle det vara om alla vore lika?
När är vuxnas åsikter inte viktigare än barn och ungas?
ladda ner GRUPPÖVNING "Lika värde"
Är det viktigt att alla får vara med?
Hur känns det att inte få eller kunna vara med?
Föreningsdemokrati genom Föreningssmart
Föreningssmart är Svensk Friidrotts verktyg skapat för att fånga upp medlemmarnas tankar och insikter, och därefter kunna se och välja prioriterade utvecklingsområden.
När ni gör Föreningssmart tillges ni strukturerat stöd från både Svenska Friidrott och Göteborg Friidrott och RF-SISU.
För att läsa om hur processen ser ut, klicka här!
För att registrera er för enkäten skriv ett mail GFIF's föreningsansvarig Sara Ulrika Tibell.
Hur defineras policy?
En policy kan ses som en riktning, som vägleder beslut och handlingar och som medför viktiga värdeprioriteringar vilket formar sättet föreningen agerar, reagerar och kommunicerar.
Ofta ligger etiska och moraliska principer till grund för att forma en policy som kan vara ett stöd till den kultur ni har eller vill skapa i föreningen.
Ibland kan det vara svårt att veta varför och vilken policy man ska ha, och då behöver ni först kartlägga verksamhetens viktigaste områden för att förstå hur ni ska rama in policy och vilka riktlinjer som ni önskar vara gällande.
Så här kan du forma er policy
Mall för policy i förening |
Att vara ledare innebär att bära ett förtroende.
Du som organisationsledare har däremot ett ansvar att se till så att er verksamhet har ramar som gör det enkelt att vara ledare hos er.
Så här kan du börja:
1. Säkerställ att föreningens styrdokument utgår från RF:s stadgar och Idrotten Vill.
2 Läs och diskutera RF:s anvisningar för barn- och ungdomsidrott.
Är föreningens verksamhet i linje med dessa?
3. Fundera över föreningens rutiner för hur barnen löpande ges möjlighet att göra sin röst hörd, uttrycka sin vilja och vara delaktiga i utformandet av verksamheten
Barnkonventionens viktigaste artiklar
Artikel 2
Alla barn har samma rättigheter och lika värde.
Artikel 3
Barnets bästa ska beaktas vid alla beslut som rör barn
Artikel 6
Alla barn har rätt till liv och utveckling.
Artikel 12
Alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad.
“Barn känner sig trygga när ledarna ser och involverar dem. När man har go stämning och gemenskap.”
Malin Kron Torgersson, Riksidrottsförbundet SISU
Värdegrundsarbete
RF-SISU, Svenska Friidrottsförbundet och Göteborgs Friidrottsförbund verkar som en trio tillsammans för att lyfta och processa trygghetsfrågor ur både ett förenings- och förbundsperspektiv.
Vill du som ordförande, styrelseledamot, kanslist eller enskild ledare verka för en mer inkluderade miljö och önskar hjälp på vägen? Kontakta gärna i första hand GFIF föreningsansvarig Sara Ulrika Tibell, alternativt hör av er direkt till er idrottskonsulent.